مهر, 1397 بدون نظر جوانه های خوراکی

آیا تا کنون به خوردن انواع جوانه ها فکر کرده اید. به نظر می رسد با وجود در دسترس بودن انواع جوانه های غلات و حبوبات افراد کمی پی به ارزش غذایی آن ها برده اند. اما خوشبختانه می توان دلایل زیادی را مطرح کرد که خوردن جوانه ها را سودمند می کند. در این مطلب به بیان 12 دلیل برای خوردن جوانه ها می پردازیم.

  1. کارشناسان تخمین میزنند که تا میزان 100 برابر، آنزیم های بیشتری در جوانه ها نسبت به دانه ها می تواند وجود داشته باشد و به عنوان کاتالیزور برای بدن عمل می کنند.
  2. هنگامی که از پروتئین می گوییم اولین چیزی که به ذهن می رسد گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و مواد لبنی است. اما آن چیزی که اکثر مردم نمی دانند این است که جوانه های خوراکی دارای پروتئین بسیار زیادی هستند. به طوری که جوانه ها می توانند تا 35 درصد افزایش پروتئین داشته باشند. افزودن جوانه به رژیم غذایی، پروتئین مورد نیاز بدن را منهای چربی، کلسترول و کالری که همراه با گوشت حیوانات هست را به شما می دهد. مصرف جوانه برای گیاه خواری و گیاه خوران توصیه می گردد.
  3. کیفیت فیبر دانه ها در طی فرآیند خیساندن و جوانه زدن تغییر می کند و ارزش غذایی آنها افزایش می یابد. به عنوان مثال لیزین، اسید آمینه مورد نیاز برای جلوگیری از زخم های سرد و حفظ سیستم ایمنی بدن، در طول پروسه جوانه زنی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. فیبر با همراهی چربی ها و سموم بدن، تا خارج شدن کامل این مواد، قبل از نفوذ از طریق دیواره های روده، تضمین خروج هر نوع چربی از بدن می باشد.
  4. همانطور که میدانیم جوانه ها دارای فیبر بالا و کالری کمی هستند و می توانند در هر رژیم غذایی برای کاهش وزن مؤثر باشند زیرا با ایجاد احساس سیری در فرد باعث دغع گرسنگی می گردند. خوردن جوانه راهی برای آنهایی که به دنبال کاهش وزن خود هستند.
  5. طی فرآیند جوانه زنی ویتامین c، ب کمپلکس، a، e و … به طور چشمگیری افزایش می یابند که در بعضی از دانه ها این افزایش، تا 20 برابر مقدار اولیه خواهد بود. تحقیقات نشان داده اند که طی پروسه جوانه زنی میزان پروتئین در جوانه حبوبات، ویتامین B1 را تا 285 درصد، B2 به میزان 515 درصد و نیاسین تا 256 درصد افزایش می یابند.
  6. مقدار اسیدهای چرب ضروری در طول فرآیند جوانه زنی افزایش می یابند. اکثر ما به دلیل رژیم غذایی و یا برنامه غذایی که داریم دچار کمبود این اسیدها هستیم. خوردن جوانه ها، راهی برای افزایش این ماده غذایی مهم است.
  7. جوانه زنی باعث می شود که مواد معدنی به پروتئین در دانه متصل شوند. به موجب این امر مواد قلیایی مانند کلسیم، منیزیم و … به صورت مواد قابل استفاده برای بدن تبدیل شوند که به بدن برای حفظ تعادل شیمیایی آن و همچنین کاهش وزن و بهتر شدن سلامتی کمک می کند. جوانه های خوراکی می توانند به عنوان یک مکمل برای کودکان و سالمندان مفید باشند.
  8. جوانه ها بالفعل دارای اکسیژن هستند و مصرف منظم غذاهای بیولوژیک خام دارای اکسژن فراوان، برای سلامتی بسیار با ارزش هستند. یک منبع خوب از اسیدهای چرب ضروری، غذاهای بیولوژیک هستند. نقش غذاهای بیولوژیک در دفاع از سیستم ایمنی بدن بر هیچ کس پوشیده نیست.
  9. با تهیه جوانه به روش سنتی در واقع به محیط زیست کمک کرده و مطمئن از عدم استفاده و حذف سموم آفت کش، قارچ کش، مواد افزودنی و دیگر مواد شیمیایی تقویت کننده خواهید بود.
  10. انرژی دانه ها به وسیله خیساندن و جوانه زدن، شعله ور می شود.
  11. بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، ارتباط مستقیمی با میزان اسیدیته بیش از حد در بدن دارد. با کمبود اکسیژن سلول های سرطانی رشد می کنند. این سلول ها همراه با ویروس ها و باکتری هادر محیط قلیایی و دارای اکسیژن نمی توانند زندگی کنند. جوانه بروکلی در جلوگیری از التهاب معده، زخم معده، سرطان معده و حتی آلرژی و آسم بسیار موثراند. جوانه ها موجب قلیایی شدن بدنتان می گردند.
  12. جوانه ها بسیار ارزان و سالم هستند. امروزه مردم اغلب برای غذای سالم هزینه می کنند بنابراین بهانه ای برای نخریدن آن وجود ندارد.
تگ ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *